Mateusz Rodzimski

Mateusz Rodzimski

Post published: 191
maj 2024
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Nowa metoda odchudzania charakteryzuje się intensywnym marketingiem i skromnymi rezultatami

Najpierw pojawił się „jadalny billboard”, który w zeszłym roku podczas świąt Bożego Narodzenia pojawił się w nowojorskim East Village wypełniony ciastkami. Następnie, pod koniec stycznia, pojawiła się ogólnokrajowa kampania marketingowa, w której w telewizji i mediach cyfrowych promuje się ideę, że odchudzanie nie oznacza, że człowiek nie może czerpać przyjemności z jedzenia.

W przekazach reklamowych promuje się produkt o nazwie Plenity jako potencjalne wyzwolenie od niedoli dietetyków. Jest to miesięczna kuracja odchudzająca o wartości 98 dolarów, która wygląda jak lek: Pacjenci przyjmują trzy kapsułki dwa razy dziennie. Ale to nie jest lek. A jego skuteczność w gromadzeniu straconych kilogramów jest przeciętnie niewielka.

Plenity został zatwierdzony przez FDA jako urządzenie, które zawiera ziarna hydrożelu absorbującego wilgoć pochodzenia roślinnego o wielkości cukru. Każde ziarenko pęcznieje do 100-krotności swojego rozmiaru, wypełniając łącznie około jednej czwartej żołądka danej osoby. Zawierające je trzy kapsułki należy zażyć z dwiema szklankami wody co najmniej 20 minut przed jedzeniem. Żel nie jest wchłaniany i ostatecznie wydala się z organizmu w stolcu.

Leczenie nie jest też na ogół objęte ubezpieczeniem.

„Pomyśleliśmy, że cena będzie na tyle niska, że większość konsumentów będzie w stanie zapłacić za nią z własnej kieszeni” – powiedział dr Harry Leider, dyrektor ds. medycznych i wiceprezes wykonawczy firmy Gelesis, producenta Plenity.

Mimo, że jest on znacznie tańszy niż niektóre inne kuracje odchudzające na receptę, nadal „nie jest przystępny cenowo dla osób o niskich dochodach”, powiedziała Jena Shaw Tronieri, adiunkt i dyrektor ds. usług klinicznych w Centrum Wagi i Zaburzeń Odżywiania Uniwersytetu Pensylwanii.

Plenity został zaprojektowany, aby pomóc pacjentom, którzy chcą jeść mniej, a przyjmowanie go można porównać do spożywania dużej sałatki przed obiadem i kolacją, bez surowych warzyw.

Dołącza on do rosnącej grupy leków na receptę stosowanych w odchudzaniu i leczeniu otyłości, począwszy od staromodnych leków doustnych, które często są tanimi generykami, a skończywszy na znacznie droższych markowych lekach przeciwcukrzycowych w zastrzykach, które zostały ponownie wykorzystane w leczeniu odchudzającym. Wyniki różniły się znacznie w zależności od uczestników badania; 59% osób, które otrzymały Plenity, straciło co najmniej 5% masy ciała, choć pozostali nie osiągnęli tego progu.

Plenity, którego aktywnym składnikiem jest celuloza, wykorzystuje strategię stosowaną od dziesięcioleci przez niektórych ludzi: uczucie sytości przed zjedzeniem głównego posiłku, a tym samym zmniejszenie ilości przyjmowanych kalorii. Badania wykazały, że „jeśli przed posiłkiem napijesz się zupy na bazie bulionu lub warzyw, poczujesz się pełniejszy i zjesz mniej” – powiedziała Tronieri. Zauważyła, że popijanie wody nie daje takiego samego efektu sytości.

Niektórzy pacjenci twierdzą jednak, że „nienawidzą warzyw” i że „kapsułki są o wiele łatwiejsze” – powiedziała dr Christina Nguyen, dyrektor medyczny ds. leczenia otyłości w Northeast Georgia Health System. Nie jest ona związana z firmą Gelesis, ale przepisuje lek Plenity od czasu jego wprowadzenia na rynek pod koniec 2020 roku.

Jak dotąd Gelesis przypisuje kampanii marketingowej pomoc w pozyskaniu 40 000 nowych klientów w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku, co przyniosło 7,5 miliona dolarów przychodu, choć firma nadal ponosiła straty w pierwszym kwartale.

Jak więc ta najnowsza metoda ma się do potencjalnego narzędzia odchudzania dla ponad 70% dorosłych Amerykanów z nadwagą lub otyłością?

„Jestem Cieszę się, że jest on dostępny na rynku, ale oczekuję od pacjentów większej utraty wagi niż w przypadku tego urządzenia” – powiedział W. Timothy Garvey, profesor na Uniwersytecie Alabama w Birmingham i dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Cukrzycą.

Firma Gelesis poinformowała, że uczestnicy badania klinicznego, którzy korzystali z Plenity, stracili średnio 6,4% masy ciała – czyli powyżej 5%, które według wielu lekarzy jest dobrym progiem docelowym. Dla osoby ważącej 200 funtów oznaczałoby to utratę prawie 13 funtów. Jest to jednak tylko trochę lepszy wynik niż utrata wagi wynosząca średnio 4,4%, której doświadczyły osoby otrzymujące placebo w sześciomiesięcznym badaniu. Wszyscy 436 uczestnicy stosowali dietę, która dawała im średnio o 300 kalorii dziennie mniej, niż potrzebowali, aby utrzymać swoją wagę.

Nguyen mówi swoim pacjentom, że muszą zmienić swoje nawyki żywieniowe i fizyczne, bo inaczej Plenity nie zadziała. „Trzeba być realistą i określić oczekiwania” – mówi. „To, co zaobserwowałam w przypadku Plenity, to utrata wagi o około 5%”.

Zauważyła, że ma on stosunkowo niewiele skutków ubocznych – głównie żołądkowo-jelitowych, takich jak wzdęcia, nudności, zaparcia lub wzdęcia – a FDA zatwierdziła go do stosowania u osób z niższym wskaźnikiem masy ciała niż wymagany dla wielu innych produktów wydawanych na receptę.

Średnia utrata wagi w przypadku Plenity jest porównywalna lub niższa niż w przypadku niektórych innych leków doustnych i jest znacznie mniejsza niż w przypadku znacznie droższych nowych produktów na rynku, takich jak Wegovy firmy Novo Nordisk, zastrzyku podawanego raz w tygodniu, który kosztuje 1300 dolarów miesięcznie. Jak wynika z badań klinicznych, lek Wegovy pomógł pacjentom stracić średnio prawie 15% masy ciała w ciągu 17 miesięcy. W kwietniu firma Eli Lilly poinformowała, że testowany przez nią lek w postaci zastrzyku pomógł pacjentom osiągnąć średnią utratę wagi na poziomie 22,5%. Więcej szczegółów ujawniono 4 czerwca.

„Nie postrzegamy Wegovy jako konkurenta” – powiedział Leider z firmy Gelesis.

Leider nie uważa również za konkurentów produktów odchudzających dostępnych bez recepty.

Leider powiedział, że Gelesis starał się o zatwierdzenie leczenia przez FDA na receptę, a nie bez recepty, ponieważ „istnieje cała masa suplementów diety i produktów” i „czuliśmy, że to absolutnie ważne, aby przeprowadzić badania i udowodnić, że to działa naukowo”. Dodał, że „kiedy już zbudujemy markę”, Gelesis może starać się o status produktu dostępnego bez recepty.

Jak w przypadku innych metod leczenia, utrata wagi po zastosowaniu Plenity może być bardzo różna, zauważył. Dane z badań pokazują, że 27% pacjentów, u których zastosowano leczenie, zostało uznanych za „superreagentów”, tracąc średnio 14% wagi. Pacjenci z cukrzycą lub prediabetes mogą zareagować lepiej niż osoby z normalnym poziomem cukru we krwi.

Mimo to lek nie zadziałał w przypadku 40% uczestników badania.

„Jeśli stosujesz go przez dwa miesiące i nie tracisz wagi, może to nie być terapia dla Ciebie” – powiedział Leider.

Pacjenci mogą zamówić Plenity u swoich lekarzy. W celu odróżnienia się od innych metod leczenia, Gelesis oferuje potencjalnym pacjentom jeszcze jeden wybór: rezygnację z wizyty w gabinecie lekarskim poprzez zamówienie leczenia przez Internet. Firma nawiązała współpracę z Ro, platformą typu direct-to-patient, która udostępnia swoją sieć lekarzy stowarzyszonych do oceny stanu zdrowia online i dostarcza leczenie uprawnionym klientom. Firma Ro jest również dużym nabywcą Plenity, składając przedpłacone zamówienie o wartości 30 mln USD pod koniec 2021 roku.

Ro, pierwotnie nosząca nazwę Roman, uruchomiła

w 2017 r. i początkowo koncentrowała się na problemach zdrowotnych mężczyzn, w tym zaburzeniach erekcji i wypadaniu włosów. Od tego czasu rozszerzyła swoją działalność na inne schorzenia.

Wizyty online z lekarzami za pośrednictwem Ro są bezpłatne, również te dotyczące utraty wagi. Pacjenci muszą odpowiedzieć na pytania dotyczące ich stanu zdrowia i doświadczeń związanych z próbami odchudzania. Pacjenci w ciąży, osoby poniżej 22 roku życia oraz osoby uczulone na składniki preparatu Plenity nie powinny go przyjmować.

Informacje przekazywane firmie Ro nie są chronione na mocy federalnego prawa o ochronie prywatności zwanego Health Insurance Portability and Accountability Act, czyli HIPAA, ale dyrektor generalny Zachariah Reitano powiedział, że wszystkie dane są przechowywane w sposób „zgodny z HIPAA”.

Firma Ro dodała Plenity do swojej oferty ze względu na wyniki badań klinicznych oraz dlatego, że dostrzegła możliwości biznesowe związane z utratą wagi. Pomoc w „wyzwaniach związanych z kontrolą wagi” była jedną z najczęściej poszukiwanych przez klientów, powiedział Reitano.

Pacjent Rene Morales twierdzi, że 98 dolarów miesięcznie, które wydaje, jest tego warte, mimo że nie pokrywa tego jego ubezpieczenie. „Jeśli wydaję tyle na kawę, mogę to przeznaczyć na swoje zdrowie” – powiedział 51-latek, który jest prezesem firmy produkującej deskorolki w Montclair w Kalifornii i został zaproszony na wywiad przez Gelesis.

Zaczął przyjmować Plenity pod koniec stycznia po tym, jak jego lekarz wspomniał o tym podczas corocznych badań. Morales powiedział, że stracił 15 funtów z pierwotnej wagi prawie 280 funtów i chce pozostać na kuracji, dopóki nie zrzuci 30 funtów.

Morales powiedział, że leczenie pomaga mu również zmienić swój pogląd na jedzenie i skupić się na mniejszych porcjach: „Zdałem sobie sprawę, że nie trzeba mieć talerza, aby cieszyć się jedzeniem”.

Julie Appleby: jappleby@kff.org,