Ciemna strona cukru

Cukier sprzedaje się go legalnie w sklepach na całym świecie, mimo że jest odpowiedzialny za wiele chorób i dolegliwości. Choć niektórzy twierdzą, że skończyli z nim definitywnie, każdego dnia dostarczają do organizmu spore jej ilości nawet nie zdając sobie o tym sprawy.  

Węglowodany są jednym z niezbędnych składników potrzebnych człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania. Dostarczają organizmowi energii oraz są idealnym materiałem odżywczym. Ponadto pełnią również funkcję zapasową (glikogen odkładany w wątrobie) oraz budulcową. Sprzyja również krzepnięciu krwi.

Biała śmierć, czyli czarna owca wśród węglowodanów

Zawsze jest jednak jakieś ale. Nie wszystkie węglowodany są takie wspaniałe. Istnieją bowiem węglowodany złożone, które nasz organizm rozbija powoli, dostarczając energii stopniowo oraz węglowodany  proste, które nasz organizm przekształca w glukozę w ekspresowy sposób.  Szybko nie znaczy jednak dobrze. Nadmiar glikogenu insulina bardzo szybko przekształca w tłuszczyk.

Wszystkie rafinowane produkty bogate są w węglowodany proste, a znany i lubiany przez wielu cukier to właściwie czysty węglowodan. Jest to produkt sztuczny i niekompletny z punktu widzenia żywieniowego – nie posiada witamin ani soli mineralnych. Adam Hofman mógłby powiedzieć: cukier to wysłanie nam ryby owiniętej w gazetę.

Zagrożenie czai się wszędzie

W cukrze najgorsze jest to, że nie sposób się od niego uwolnić. Osoby, które rezygnują ze słodzenia kawy czy herbaty, unikają słodkich napojów gazowanych i ograniczają spożycie batoników, ciastek i innych łakoci robią wielki krok w stronę uniknięcia poważnych schorzeń, zwłaszcza cukrzycy.
Cukier jednak występuje również w produktach powszechnie uważanych za zdrowe. Znajduje się w sokach owocowych oraz jogurtach smakowych, a nawet w musli. Przykładowo puszka coca-coli zawiera 39 g cukru. Butelka soku owocowego 100% zawiera około 42 g cukru. Tyle samo, co porcja musli. Cukier obecny jest również w wielu gotowych sosach oraz owocach z puszki, przecierach, dżemach i wielu innych produktach spożywczych. Wystarczy przyjrzeć się etykiecie, by ocenić zawartość cukrów.

Warto więc poświęcić nieco więcej czasu w sklepie i porównać kupowane przez nas produkty, wybierając te, które zawierają jak najmniej groźnych cukrów.